måndag 11 februari 2013

2008 Chateau Lascombes


Så fortsätter mina utgrävningar av arkeologiska fynd i Bordeaux. Nu i Margaux området, insprängt i Haut-Médoc, på den västra stranden av floden Gironde, norr om staden Bordeaux. Här finner jag Chateau Lascombes. Klassificeringen från år 1855 på egendomen är Deuxièmes Crus eller Second Grand Cru Classe Margaux. Jag kräver inte djupt, endast till årgång 2008 som betraktas som en god årgång från producenten. 93p av RP och 91 av ST. Drickbart ungt och håller drygt ett decennium. En blandning av 50% Merlot, 47% Cabernet Sauvignon och 4% Petit Verdot, alkoholhalt på 13%.

Mörkrött och lilafärgat vin i en klar utstrålning. En väl markerad, kraftig doft som består av skogsmark, plommon, kaffe, lite rostad ek, örter och annan växtlighet. Lite djurisk djurpark. Ett i högsta grad intressant vin att dofta på.

Smak av mogna plommon, vinbär, viol, lite rostad ekfatskaraktär och lite lakrits. Ekfatskaraktären tycker jag inte stör. Balansen är bra och följs av en lång, rik eftersmak. Fylligt och härligt het i munnen. Spänstig tanninstruktur med en antydan till strävhet. Gräs och örter tittar fram liksom kakao efter ett tag. Frukten integreras mer med övrigt och därmed förbättras helhetsintrycket. Detta är ett vin som växer med tiden. Det tar lite tid att vänja sig men jag gillar det skarpt. Ett vin med pondus, karisma och karaktär som säkert också blir ännu bättre om några år.

Vinet finns fortfarande på SB här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar