fredag 20 juli 2012

1999 Mastroberardino Radici Taurasi Riserva


Vinet ingår i Mastroberardino's Radici låda som Systembolaget lanserade för ett tag sedan. Lådan innehåller en flaska vardera av årgångarna 1997, 1998, 1999, 2003 (Radici Taurasi Riserva) och 2005, 2006 Radici Taurasi. Den jag nu provat är 1999:an. Druvan är aglianico. Vi är i Kampanien i södra Italien. Denna årgång har fått 92-93p av Antonio Galloni på eRobertParker.com och det skall drickas ungefär nu.

Nyanserna går från rödviolett till bärnstensbrunt. Vinet har ett klart uttryck med brun kant som indikerar många år i flaska. Doft av frukt och bär såsom körsbär, plommon och svart vinbär. Där finns också fikon, dadlar, svartpeppar och örter.

I munnen möts man av ett komplext vin med härlig hetta. Smaken fortsätter i samma tema med körsbär, plommon och dadlar. Kryddighet av svartpeppar och örtighet av salvia. Mycket god balans, behagligt och lättsamt att dricka. Ekfatsresterna är mer eller mindre obefintliga och stör inte alls.

Jag har nyligen provat Domenico Clerico's mycket uppskattade 2004 Barolo Percristina och jag finner många likheter mellan dessa två viner. Färgen, efter flera års lagring, påminner om varandra med de bruna nyanserna. Båda är uppbyggda av mogna druvor som jag tycker mer och mer övergår från tydlig körsbärssmak till att blandas upp med smaker av plommon, fikon och dadlar. Finishen är god men inte lika lång och härlig som i Percristina. Samma gäller komplexitet och balans. Percristina är steget före överlag och har ett djup som "Kampaniens barolo" saknar. Men Radicin är ändå ett riktigt gott vin att dricka.

Det är två viner som kommer från helt olika område i Italien, årgångar och med stora skillnader i priset men jag tycker ändå att jämförelsen är acceptabel. Den hedrar i vilket fall som helst Mastroberardino som har lyckats väldigt bra med detta vin. Också intressant för en novis som mig att finna sådana likheter mellan aglianico och nebbiolo.

Tills nu har jag provat de tre äldsta i lådan 1997, 1998 och 1999. Jag tycker nog att 99:an är bäst, följt av 1997 och därefter 1998. Jag har också provat 2005:an som släpptes separat på Systembolaget under 2011 och den håller mycket hög klass med en mycket mer ung och frisk karaktär i jämförelse.

Det kommer säkert att bli fler viner från Kampanien i framtiden. Mastroberardino's viner ger i alla fall mersmak.

Priset på lådan var ca 1600 kr när den kom. 2005:an tror jag kostade ca 300kr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar