tisdag 17 juli 2012

2007 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano


Det var med detta vin som mitt intresse för vin startade. En 2007:a Vino Nobile di Montepulciano från producenten Poliziano. Vinet ingick som ett av tio olika viner som vi fick möjlighet att prova på en vinprovning på jobbet. Det var min första vinprovning någonsin. Etiketten på bilden överensstämmer möjligen inte med den svenska varianten. Vinet är köpt i Danmark från vinbutiken Skovgaard vine. Druvan är sangiovese och området där vinet är producerat är Toscana i Italien. Det kostade ca 170 kr i Sverige och blev mycket populärt som jag förstår, liksom 2006:an hade varit tidigare.

För första gången i mitt liv upplevde jag vilken skillnad det kunde vara på vin. Vinerna som vi provade kom från Australien och Italien och innehåll mest druvorna Shiraz, Nebbiolo och Sangiovese. När detta vinet serverades upplevde jag hur mycket bättre det var (i min mun) än alla de andra vinerna som vi provat tidigare på kvällen.

Vinet var mycket mörkrött/violett mot svart i färgen. Doften var fantastisk. En härlig fruktighet. Men det var när jag smakade på vinet som allt började ta fart. Frukten återkom också i smaken. Där fanns framför allt röda bär som körsbär och vinbär. Vinet upplevdes som mjukt och lent i munnen men ändå kraftfullt. Där fanns en tilltalande värme och hetta från alkoholen och en härlig eftersmak som höll i sig länge. Kalasbra balans. Det sa bara klick sen var jag fast. Jag bestämde omedelbart att detta med att prova viner var något som jag skulle vilja hålla på med mer i framtiden.

Jag köpte sex flaskor på vinprovningen och denna flaska är den sista. Alla flaskorna har hållit lika hög klass och det har varit en förnöjelse att dricka. Många olika viner har följt i detta vinets fotspår. Det har blivit precis som jag ville att det skulle bli, en njutningsfull resa med många nya smakupplevelser och lärdomar hela tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar