måndag 14 januari 2013

2007 Poliziano Asinone


Under en längre tid har ett av mina favoritvin varit Poliziano's Vino Nobile di Montepulciano. Jag har provat det i flera årgångar och ingen har gjort mig besviken. Nu har jag för första gången provat ett vin från samma producent men ett steg högre på skalan, åtminstone prismässigt, nämligen Asinone. Även Asinone är ett vin från Vino Nobile di Montepulciano, Toscana. Druvan är densamma, sangiovese, priset är nästan ett par hundra kronor mera, närmare bestämt 379 kr. Det går fortfarande att beställa i Systembolagets beställningssortiment (70547)

Färgen är mörk rubinröd. Klart och friskt i nyanserna. Doften är klar och slår emot en när flaskan öppnas. Här doftar det underbar frukt med mörka bär, sot eller bränt trä, tobak, salvia och en del ekinslag. Frukt- och bärinslaget är plommon, körsbär och svarta vinbär.

En igenkännlig smak möter mig när första klunken åker ner. Detta påminner mycket om Polizianos Vino Nobile di Montepulciano. Frukten, värmen, syrlighet och den enastående balansen. Där finns en mjukhet och helhet som är så tilltalande med detta lättdrukna vin. Asinone är något mera fylligt, komplext och kraftfullt än lillebror. Ytterligare en nivå upp om man så vill. Tanninerna är i huvudsak mjuka och lena men fortfarande finns där en aning strävhet som säkert kommer att smälta in de närmaste åren.

För mig håller detta vin en riktigt hög klass och kan varmt rekommenderas. Att skapa vin av denna kaliber år efter år inger respekt. Om priset avskräcker så finns alltid Vino Nobile di Montepulciano till 189 kr. Det spelar i divisionen under men levererar ändå på mycket hög nivå.

För tillfället finns tre årgångar av Asinone på Systembolaget (2006, 2007 och 2009).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar