fredag 11 januari 2013

2010 Fontanafredda Langhe Nebbiolo


För 99 kr får du detta vinet på Systembolaget. Fontanafredda återfinns i distriktet Serralunga d'Alba i Piemonte i Italien. Druvan är den kända italienska nebbiolo. Jag har goda minnen av att testa denna Fontanafredda viner sedan tidigare. Barolo, Serralunga d'Alba 2006 är ett sådant vin som jag direkt minns. Mycket bra vin till ett bra pris skulle jag vilja sammanfatta Fontanafredda.

Langhe Nebbiolo består av en ljus röd färg som har nyanser likt röda körsbär. Doften är kraftig och fortsätter i det rödas tecken. Tydligast är röda bär, därefter kommer skogsmark, läder och choklad.

Smaken är ungdomlig, frisk och balanserad. Här kommer de röda körsbären tillbaka, liksom röda vinbär och läder. Klart markerad frisk syra i vinet. En alkoholhalt på 13,5% som inte stör alls. Hetta och eftersmak som finns kvar ett 30-tal sekunder. Efter ett tag kommer också choklad in i bilden och en aning gräs eller vass karaktär.

Detta är ett vin som jag gärna dricker till mat bestående av enklare kötträtter, gärna ljust kött, eller pasta. Sitter perfekt en vardagskväll och ett vin jag kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar