fredag 30 mars 2012

2009 Roger Sabon Chateauneuf-du-Pape Cuvee Prestige


Roger Sabon startade Domaine Roger Sabon 1952 och sedan dess har vingården varit i familjens ägo. Nu är det sönerna Jean-Jacques, Denis och Gilbert som driver verksamheten. Det mest kända vinerna är "Le Secret des Sabon" och Cuvee Prestige, båda från Chateauneuf-du-Pape distriktet i södra Rhône-dalen. Jag har provat 2009 Cuvee Prestige som finns på Systembolaget i dag. Vinet består av 60% Grenache, 15% Syrah, 10% Mourvedre och resterande 15% är en blandning av olika druvsorter. Alkoholhalten ligger på 15%.

Vinet dricker jag till att börja med till en god hemmagjord kalops med nykokta potatis, lingon och gurka.


Färgen på vinet är lockande mörkröd med violetta inslag. Vinet utstrålar i utseendet en klarhet som få röda viner jag druckit tidigare kan matcha. Det ser helt enkelt ut som ett klassvin. Mäktigt!

En koncentrerad doft som ger björnbär, blåbär, läder, stallbacke, kinesisk soya och bränt trä och kol. Det är ett härligt vin att sniffa på!

Smaken ger ytterligare en dimension till det redan utmärkta egenskaperna. När vinet hamnar i munnen förväntas det, på något underligt vis, ge en sötfruktig smak, men istället tar koncentrerade björnbär över, liksom silkeslena tanniner, en fyllighet, komplexitet och balans som tillsammans ger en oemotståndlig smakupplevelse. Cuvee Prestige är ett bra namn på vinet då det ger just det, en prestige-känsla, lyxigt på något vis. Helt enkelt så in i Norden gott! Den annars så tydliga söta frukten finns inte i detta vin. Kan det bero på blandningen av druvor? Ni som vet svara!

Jag har, sedan mitt intresse för vin startade i början av 2011, druckit en hel del Chateauneuf-du-Pape viner. Detta är utan tvekan det godaste hittills.

Sade jag silkeslena tanniner? Detta vin har silkeslena tanniner! Efter varje klunk vill man bara ha mera. Bättre betyg kan man inte ge producenten. Bravo, ett komplett vin! Det blir fler flaskor av detta.

Det finns fortfarande flaskor kvar här SB-BS på Systembolaget. Priset av 450 kr.

Det skulle vara kul att höra vad mer erfarna människors får för upplevelse av detta vin. Håller det klass eller är det jag som inte kan klassa ett vin? Hur är detta i jämförelse med, låt säga 2007:orna, som jag vet att många lovordar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar